Info

Modificari Fiscale 2025

Bună ziua!
La mulți ani!

Anul 2025 a venit cu o serie de modificări fiscale care vizează atât firmele cât și contribuabilii persoane fizice.
Unele dintre aceste modificări au fost introduse prin HG nr. 1506/27.11.2024 (salariul minim brut), altele prin Ordonanța de Urgență nr. 138/04.12.2024 și Ordonanța de Urgență nr. 156/30.12.2024.
Vă voi expune succint, principalele schimbări fiscale, care au intrat în vigoare:

1. SALARIZARE

  • Începând cu 01.01.2025 salariul minim brut devine 4050 lei, căruia îi corespunde un salariu minim net – 2574 lei, în cazul aplicării scutirii de taxe de 300 de lei. Suma netaxabilă de 300 de lei din salariul minim este valabilă la locul unde se află funcția de bază, dacă salariul brut este cel minim de bază de 4050 lei, iar cu alte sporuri și adaosuri acesta nu depășește 4300 lei (exclusiv tichete de masă și indemnizația de hrană).

  • Termenul pentru transmiterea în REVISAL a salariilor minime brute majorate este de 20 de zile lucrătoare de la data producerii modificării, adică până la data de 04.02.2025.

  • Începând cu 01.01.2025 se elimină facilitățile salariale pentru firmele din domeniul agricultură, industria alimentară, construcții și pentru salariații din IT.
    În agricultură și industria alimentară salariul minim crește de la 3436 lei la 4050 lei, adică la nivelul salariului minim brut pe economie (general), iar angajații din aceste domenii vor putea beneficia și de deducerea de 300 de lei, netaxabilă, la salariul minim.
    În sectorul construcțiilor salariul minim brut rămâne 4582 lei.
    Astfel, angajații din construcții nu beneficiază nici de scutirea de taxe pentru cei 300 de lei, pentru că la ei salariul minim brut este mai mare decât salariul minim brut pe economie (general).
    Astfel, salariul minim net în construcții scade cu 457 de lei, de la 3196 lei la 2739 lei.

  • În 2025 se menține obligația de majorare a salariului minim pe economie pentru salariații cu o vechime mai mare de 24 de luni (2 ani). După această perioadă angajatorii trebuie să negocieze și să stabilească salarii mai mari.

2. TAXE ȘI IMPOZITE

  • În 2025, impozitul pe dividende crește de la 8% la 10%, pentru dividendele distribuite începând cu 01.01.2025.
  • În 2025, revine impozitul pe construcții speciale („taxa pe stâlp”). Aceste construcții includ centralele hidroelectrice, termoelectrice, nucleare, stațiile și posturile de transformare, stațiile de conexiuni electrice, sondele de țiței, sondele de gaze naturale, sondele de sare, dar și altele. Impozitul se va calcula prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor speciale existente la data de 31 decembrie a anului anterior, inclusiv în situația construcțiilor din domeniul public/privat al statului care sunt închiriate/luate în administrare/concesiune sau în folosință. Normele de aplicare și declarare pentru acest tip de impozit vor apărea până la sfârșitul lunii martie 2025.
    Contribuabilii vor fi obligați să calculeze și să declare impozitul pe construcții speciale până la data de 25 mai 2025. Termenii de plată vor fi 30 iunie 2025 și 30 octombrie 2025.

3. IMPOZITUL PE VENIT – MICROÎNTREPRINDERI

  • În 2025, plafonul pentru aplicarea regimului de impozitare MICRO se reduce de la 500.000 euro la 250.000 euro, analizându-se veniturile realizate (existente) la data de 31.12.2024, inclusiv veniturile întreprinderilor legate.
  • În 2026, plafonul pentru aplicarea regimului de impozitare MICRO va fi de 100.000 euro, respectiv dacă veniturile realizate la data de 31.12.2025 nu vor depăși acest plafon, luându-se în calcul și veniturile întreprinderilor legate.
  • A fost eliminată interdicția ca microîntreprinderile să realizeze venituri din consultanță și/sau management (exceptând serviciile de consultanță fiscală CAEN 6920) mai mult de 20% din veniturile totale, astfel că acestea au voie acum să depășească acest prag.
  • Cotele de impozitare MICRO rămân aceleași, respectiv – 1% pentru venituri care nu depășesc 60.000 euro, și 3% – pentru venituri peste 60.000 euro, până în 250.000 euro, sau pentru anumite activități CAEN pentru care este obligatorie cota de 3%, indiferent de veniturile realizate (activități IT/restaurante/hoteluri/asistență medicală/asistență stomatologică, etc.).
  • Alte condiții MICRO, aplicabile până acum, rămân în continuare valabile.

4. DECLARAȚII ANAF

  • În 2025, toate firmele din România, plătitoare sau neplătitoare de TVA, sunt obligate să depună la ANAF o nouă Declarație 406 – Fișierul Standard de Control Fiscal – SAF-T, lunar sau trimestrial, în funcție de perioada fiscală a fiecărei societăți. Până acum aveau această obligație doar contribuabilii mari și mijlocii. Firmele plătitoare de TVA la lună depun Decl. 406 lunar, firmele plătitoare de TVA la trimestru depun la trimestru, firmele neplătitoare de TVA depun Decl. 406 la trimestru.
    SAF-T reprezintă o raportare care cuprinde toate operațiunile economico-financiare ale societății dintr-o anumită perioadă, înregistrarea cronologică a încasărilor, plăților, creanțelor și datoriilor, cu detalii pe furnizori și clienți, mijloace fixe, inventare, stocuri. Toate informațiile vor fi codificate și exportate sub forma unui fișier, care în final va genera declarația fiscală. Vor exista coduri pentru articole, unități de măsură, documente, taxe și impozite, metode de plată, TVA, etc. Autoritățile fiscale vor avea acces în timp real la evidența D-voastră contabilă. Orice abatere de la reguli sau înregistrări contabile neconforme vor genera erori, care vor trebui rezolvate în timp record.
    Termenul de depunere SAF-T va fi ultima zi calendaristică din luna următoare perioadei de raportare.
    Evidența contabilă (balanța de verificare) lunară devine obligatorie.
    Firmele care nu vor depune D406 (SAF-T) riscă amenzi de 1000 lei – 5000 lei, iar cele care vor depune declarația cu erori riscă amenzi situate între 500 lei – 1500 lei. Există o perioadă de grație în care nu se vor aplica amenzi, de 6 luni, pentru contribuabilii care au această obligație începând cu data de 01.01.2025.
    Nu au obligația depunerii SAF-T – persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II), întreprinderile familiale (IF), societățile și cabinetele de avocați, societățile notariale, cabinetele medicale (CMI), etc. mai exact nu au obligația depunerii SAF-T cei care au evidența contabilă în partida simplă (fără conturi contabile).
  • Declarația Unică 2025 pentru persoane fizice/PFA/II/IF/CMI, etc. nu va mai avea capitolul dedicat Estimărilor. Contribuabilii nu vor mai avea obligația depunerii declarației unice pentru estimarea veniturilor și a obligațiilor fiscale în cursul anului. Se vor declara doar veniturile efectiv realizate în anul următor celui de impunere.

5. CASE DE MARCAT

  • În 2025, firmele care folosesc aparate de marcat electronice fiscale nu vor mai trebui să emită bon fiscal atunci când clienții plătesc cu cardul bancar (Legea 317/2024). Astfel, automatele comerciale care încasează exclusiv prin carduri, nu vor mai fi obligate să fie dotate și cu aparate de marcat fiscale.

6. E-FACTURA

  • Începând cu 01.01.2025 se vor transmite în SPV și facturile emise către persoane fizice. Transmiterea CNP pentru persoane fizice este opțională. Astfel, contribuabilii vor avea obligația transmiterii tuturor facturilor emise, atât pentru persoane juridice cât și pentru persoane fizice, în SPV. Aceasta măsură are ca scop combaterea evaziunii fiscale și reducerea economiei subterane.

7. ALTE MODIFICĂRI

  • În 2025, toate contractele de închiriere vor trebui să fie înregistrate la ANAF, inclusiv cele pentru spații nerezidențiale. Astfel, proprietarii vor avea obligația de a înregistra contractele de închiriere la ANAF în termen de 30 de zile de la încheierea lor. Neînregistrarea contractului în termenul legal va fi sancționată cu amendă de până la 5000 lei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *